söndag 27 oktober 2013

Prinsesslycka

Nu har jag haft ännu en såndär späckad helg och knappt hunnit vara hemma, men tog mig ändå tiden att göra en prinsesstårta. När jag bjöd på den fick jag frågan "vad firar vi?" Självklart firar vi att jag äter en prinsesstårta för första gången i mitt liv! Blev riktigt nöjd med resultatet och receptet är från appen Cook and Bake gluten free. Följde de till punkt och pricka och det blev hur bra som helst fast det var första gången jag gav mig på att baka en tårta. De har riktigt bra instruktionsvideos i appen och recepten fungerar väldigt bra. Receptet till prinsesstårtan finns i gratis versionen. Men för alla er som inte kan ladda hem appen så följer receptet efter bilden på min tårta.




Recept Prinsesstårta
(från appen Cook and bake)

Botten
180 gr socker
4 ägg
1,5 tsk bakpulver
150 gr potatismjöl

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker fluffigt. Om du har elvisp så vispa i ca 5-7 min. Annars vispa ett bra tag förhand. Det behöver vara ganska fluffigt för att det ska bli bra.
Sedan vispar du i potatismjöl och bakpulver.
Häll smeten i en form, enligt appen va 20-22 cm. Men jag hade en på 24 cm och det blev bra ändå.
Grädda i ugnen i 35-40 min.

Vaniljkräm
1 st vaniljstång
150 gr vispgrädde (går med laktosfritt)
2 äggulor
2 msk socker
Kokosfett (bara om du inte köper ett färdigt lock)

Koka upp grädden med den urskrapade vaniljstången. Sänk sedan värmen och vispa i äggulorna och socker. Låt även stången koka med, men ta ut den när krämen svalnat

Fyllning och dekor
150 gr hallonsylt
450 gr grön marsipan (eller ett färdigt lock)
30 gr rosa marsipan (till rosen, jag tog röd då den smaka jordgubb och rabarber!)
300 gr vispgrädde (Laktosfritt går också bra)

När botten och vaniljkrämen svalnat så delar du botten i tre delar. Första lagret breder du vaniljkrämen, andra lagret hallonsylt. På toppen försöker du göra en kupol av grädde. Det ska även vara grädde på sidorna. Såklart ska du vispagrädden innan den ska på.
Har du ett färdigt lock är det dags att ha på de, annars ska du kavla ut den gröna marsipanen med kokosfett på bänken och på kaveln. Sedan täcker du tårtan. Gör rosen, eller annan dekoration om du vill de, sluta med att pudra florsocker på tårtan! Det bästa är att ladda ner appen för tips på allt dekorerande och så, men här finns någon som lagt upp när de använder ett färdigt marsipanlock.
Lycka till med bakningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar