fredag 11 oktober 2013

Operation: Tekakor till kvällsfika

Igår kväll tog jag mig chansen att baka från boken Nytt bröd. Jag hade inte så mycket tid och behövde handla på butiken i närheten av där jag bor. Såklart hade de inte havremjöl som behövs till bakandet av tekakorna från boken. Så jag exprimenterade lite, vilket det står att man absolut inte ska göra och det förstår jag då de har jobbat fram de bästa recepten. Att jag exprimentera visade ju sig i resultatet såklart. Fast jag inte var helt nöjd så var min sambo det. Hen slängde i sig tekakorna innan jag ens hunnit ta en tugga av min och det kan ju tilläggas att hen inte har celiaki. På det fick jag kommentaren "alltså det bästa som hänt mig är att du inte bakar med mjölmixarna!" Så nån var ju nöjd med resultatet iaf =) Länk till receptet finns i slutet av inlägget.

Det jag exprimenterade med var då att byta ut havremjölet mot hälften majsmjöl och hälften rismjöl. Trodde först att det blev helt fel så degen inte var en deg utan mer en smet.



Men jag valde att plasta och låta den jäsa. Läste lite i boken samtidigt och där stod det att verkar degen väldigt kladdig ska man INTE exprimentera själv utan låta det jäsa den stund det står och helt otroligt så funkade det. Var väldigt skeptisk.




När det gräddats såg det riktigt bra ut, det enda var att de var lite väl kladdiga för min smak och föll ihop när de kom ut ur ugnen. Men kan ju vara skylla mig själv då jag inte använt rätt ingredienser. Så får prova en annan gång när jag har havremjölet. 



Smaken var det inget fel på, de va riktigt goda. Här hittar ni receptet. En av författarna har lagt ut det själv =)
Så ni sitter jag och sambon i bilen och ska till Skellefteå över helgen så kommer inte bli något bakande de närmsta dagarna, men tekakorna blev riktigt bra fika till den lååååånga bilfärden.


Ha en bra helg!

1 kommentar:

  1. Mmm jag dör, jag jag vill också ha!!!! Jag gjorde sirapslimpan förra veckan det blev sjukt gott alltså!

    SvaraRadera