onsdag 9 oktober 2013

Hemmagjorda jäskorgar

När det var dags för mig att baka mitt första surdegsbröd så beskrev de flesta recept att jag skulle använda en jäskorg för brödet. Gick till Ica och kolla... 199 kr för en jävla korg och jag behöver TVÅ! blev lite less på att alla prylar man "måste" ha för att baka och fixa å grejer och tänkte att detta måste gå och göra hemma själv. Det är ju bara en korg! Såklart de går! På det där som heter Internet finns ju allt att hitta. Läste lite olika tips och fastande för ett som verkade funka, provade och det gick hur bra som helst. Det var riktigt enkelt också, du behöver inte vara något pysselexpert eller bakexpert. Det du behöver är:
  • Sax
  • en gammal t-shirt (nog stor för att täcka de antal durkslag du vill jäsa i samtidigt)
  • durkslag (så många som du vill ha korgar)
Anledningen till att du använder durkslag är för att du typ andas degen genom tyget och hålen när det jäser... det var de jag förstod det som.
Och här följer de 4 steg (eller kanske 3) för att skapa dina egna jäskorgar
1. Klipp t-shirten i stora nog rutor/cirklar/den form du tycker funkar för att täcka de durkslag du har


2. Placera i durkslaget


3. Släng på deg


4. Kan vara svårt att plasta detta så jag slängde på en torr kökshandduk, det gick hur bra som helst! Vips har du "gratis" jäskorgar! Lättare än att gå till Ica, beställa på nätet eller hur du nu handlar saker och du kan lägga dina 398 kr på mjöl och annat!

När jag hade använt klart mina jäskorgar bara sköljde jag tyget och låter det torka tills nästa gång jag ska använda det.

1 kommentar: